jostigchelaar_03.jpg, 58kB Jos Tigchelaar - schilderijen

Voorbij de derde dimensie

Tot 1 februari exposeert buurtgenote Jos Tigchelaar (1960) enkele schilderijen in Zaal 100. Geïnspireerd door Party-art schildert ze vanaf 2002 fluorescerende mandala-achtige vormen. Het zijn vaak diverse centra op één doek die tesamen weer een compositie vormen. De cirkels, onderling verbonden middels gekleurd golvende banen, roepen associaties op met weergaves van energiecentra in het menselijk lichaam zoals gebruikelijk binnen o.a. de Indiase beeldende tradities. Soms verwerkt ze psychedelische tegelmotieven waaroverheen zich vormen en symbolen lijken te bewegen. Vanwege de fluorescerende verf staan voor- en achtergrond in vibrerende spanning t.o.v. elkaar.

jostigchelaar_01.jpg, 41kB Het schilderij Deva toont vier cirkels, geplaatst in de vorm van een kruis, onderling zo verbonden dat ze een vrouwfiguur bij mij oproepen, compleet met rok, taille, borsten en hals. De bovenste cirkel lijkt daardoor een insectachtig gezicht, een mier- of vogelgodin. De twee cirkels in haar handen kunnen eveneens maskers zijn, die op haar buik een bloem. Het zijn geen mandala's i n de traditionele zin, daarvoor zijn de geometrische patronen te a-symmetrisch in hun ontwikkeling, eerder organische bewegingen vanuit middelpunten. Voor Jos zijn deva's natuurgeesten, soms zichtbaar als zwart omrande slangetjes of spikkeltjes op je netvlies. Bijna iedereen iedereen kent het fenomeen, maar het is voor het eerst dat ik het in beeld gebracht zie. Ze wurmen zich over het doek. Voor Jos een blik in de vierde dimensie: ”We hebben ze altijd gezien en met ze gecommuniceerd maar we zijn in een derde dimensie gestapt.” Haar Circus from Space toont vier centra – één boven en daaronder drie op dezelfde hoogte- waarvan de rechter menselijke trekken heeft. Het figuurtje, van mond en ogen voorzien, maakt de rest van de compositie tot een archetypische madonna, die tegelijkertijd toch een cosmische cirkustent blijft. Behalve deze vaak symmetrisch geordende figuraties zijn er ook enkel recente monogrome schilderen te zien. Een totaal andere wereld van bloementuinen in uitsluitend blauwen of paarsen.

Aja voor de Staatskrant januari 2010

Zaal 100| Aja Waalwijk| Galerie 100
© All rights reserved