marjavanputten_01.jpg, 51kB

Marja van Putten - schilderijen

De Verenigde Wereld van Marja van Putten

In de maand september stelt Marja van Putten een aantal olieverfschilderijen tentoon in Zaal 100 uit haar serie Flags of the World. Een expositie die in zijn totalteit (150 doeken) niet zou misstaan in het gebouw van de Verenigde Naties. Per doek is een nationale kleur geïnterpreteerd vanuit een bij het land behorend traditioneel patroon van textiele of keramische herkomst. Deze patronen, vaak in de vorm van mandala's en kaleidoscoop-achtige configuraties, vindt ze ondermeer op boerenzakdoeken, Afrikaanse kangas en Maleise batiks.

Ze wijst er op dat nationale grenzen soms vervagen zoals bij Afrikaanse vlaggen die gemeen hebben dat rood, groen en geel dominant zijn. En zo zijn er in Hollandse boerenzakdoeken Indonesische batikmotieven verwerkt. Een patroon op het kostuum van Ghadaffi was uitgangspunt voor invulling van de vlag van Libië. Of het motief typisch Libisch is voor haar hier niet van belang, Ghadaffi is gezichtsbepalend. Er zijn ook landen die een conflict hebben. Om die reden zijn bijvoorbeeld de Israëlische en Palestijnse vlag in één sessie opgezet en hangen ze naast elkaar.

Om het beeld van hangende doeken op te roepen zijn de vierkante schilderijen (60 x 60 cm) diagonaal geplaatst. Vanuit het centrum ontwikkelt zich vaak een design van verf dat met de vingers is aangebracht, er bijna opgekneed in een handendans. Beweging en struktuur verlenen de als vlak bekende designs en heraldische motieven een ongekende ruimtelijkheid. Ze ogen los en luchtig als impressionistische verbeeldingen, borduursels bijna. Tesamen, als tegels tegen elkaar, vormen ze een immens kunstwerk dat bruist van leven, het leven onder de vlaggen, vibrerende volkskunst: een unieke synthese.

Marja van Putten werkt aan meerdere projecten, combineert olie- en acrylverf, voorziet doeken van applicaties en collages, combineert fotografie en schilderkunst. Ze studeerde aan de Gerrit Rietveld Akademie maar ziet haar kunstzinnige ontwikkeling eveneens gevormd door de kraakbeweging. "'In de kraakbeweging van de jaren tachtig ligt een deel van de oorspronkelijke beweegredenen. Daar is het wakker geworden. De kraakbeweging bood mensen tijd en mogelijkheden zich buiten de vastgestelde kaders te ontwikkelen. Het ging er om "zelf doen" waardoor het niet-aangeleerde naar boven kwam. Daar vond ik de oplossing vorm te geven aan de veelzijdigheid van de dingen." Expositie geopend van 1 tot 30 september.

Opening donderdag 16 september om 20.00 uur.

Aja Waalwijk voor de Staatskrant september 2010

Zaal 100| Aja Waalwijk| Galerie 100
© All rights reserved