roelsmit_01.jpg, 51kB Roel Smit

zelfportretten

Roel Smit (1953) studeerde aan de Akademie Minerva te Groningen en kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schildert vissenkoppen, portretten naar de waarneming of uit 't hoofd.

Door de grove penseelvoering en daarmee plastische benadering ontstaat een spanning tussen figuratie en abstractie en daarmee ook tussen personage en persoonlijkheid . In zijn zelfportretten staan ze in een bijna gewelddadig relatie tot elkaar. Geen natuurlijke gezichten maar rauwe portretten, frontaal en vlakvullend. De nadruk ligt niet alleen op de neus, de verwrongen mond of soms wegdraaiende ogen maar met name op de gezichtsspieren. Roel Smit ziet het gelaat als een open zenuw of het einde ervan. Het is voor de beschouwer alsof de verfhuid laag voor laag een ontredderd gelaat blootlegt om uiteindelijk bij een skelet uit te komen . Maar er is meer dan vlees en bloed om het portret uit te diepen. Iemand die zijn persoonlijkheid belangrijker vind dat zijn schoonheid, zal juist de 'karakteristieke' afwijkingen in het gelaat accentueren, juist omdat deze iemand zijn of haar identiteit verlenen. Bij Roel Smit leiden ze net niet tot deformaties. roelsmit_02.jpg, 46kB "De bedoeling is dat je binnenkomt bij de kijker, dat zo'n schilderij iemand raakt. Gevoelens zie je niet en zijn moeilijk onder woorden te brengen, dat laatste geldt in hoge mate voor ongemakkelijke gevoelens als pijn, vervreemding, angst e.d.. Toch heeft ieder mens, meestal in het verborgene, last van dergelijke gevoelens. Dit kan directer in beeld dan in taal worden uitgedrukt, ook al is dat in dit geval evenmin eenvoudig."

Werk van Roel Smit in het restaurant van Zaal 100, april 2011

Aja Waalwijk, april 2011

Zaal 100| Aja Waalwijk| Galerie 100
© All rights reserved