Alain Eskinasi

Ruigoordse Verfsmijterij

Komende maand exposeert Alain Eskinasi (Amsterdam 1960) enkele schilderijen in Zaal 100. In zijn werk, recentelijk omschreven als Ruigoordse verfsmijterij, ontstaan de afbeeldingen inderdaad vaak vanuit de verf zelf. Soms laat Alain kleuren samenvloeien om daarna pas te zien wat er uit de verf komt. Een vlek in de vorm van een gebouw kan een gebouw worden; een veeg groen een weiland. Maar er zijn meer experimenten. Onder een schilderij van een zomerbos vol stammen en takken is vooraf een dripping neergezet. De structuur van deze onderste verflaag laat het bos onderhuids zinderen. Soms ook verdwijnt de betekenis van iets en komt er een nieuwe dimensie tevoorschijn. Een paneel vol opgeplakte munten, sleutels en schelpen wordt, vanwege de iriserende kleurvlakken die voor- en achtergrond verbinden, een magisch reliëf. Iets soortgelijks gebeurt met een Boeddhabeeldje, een Afrikaans figuurtje of een masker. Door lagen verf worden ze in dit geval onderdeel van een abstract kleurveld dat zich vanuit het object ontwikkelt. Het werk getiteld A Night In The Aquarium laat een abstract onderwaterlandschap zien vol luchtbellen. Om voor dit doek inspiratie op te doen liet Alain zich op een nacht heimelijk insluiten in het Aquarium van Artis.

De werken sluiten m.i. deels aan op de ontwikkeling van Alain als musicus en componist. Zijn eerste trance-muziek dateert uit de jaren 80. Hij sprak later over brainscapes. Nu is geluid en beeld moeilijk vergelijkbaar, maar de overeenkomsten tussen in elkaar overvloeiende klanken en in elkaar overvloeiende kleuren, zetten mij aan het denken. En toch geldt deze overeenkomst niet voor alle afbeeldingen. Op het bruut opgezette schilderij ‘Vervuilde Stad’ zijn naïef geschilderde huisjes op de hoek Prinsengracht/Brouwersgracht in beeld gebracht. Het in zwarte verf opgezette kruispunt van grachten hakt het schilderij als met balken in tweeën; alsof er een kruis door de stad is gezet. Ook het schilderij Yuppie-Town brengt een vergelijkbare heftigheid in beeld. Voor deze schilderijen geldt geen muzikaal equivalent, maar wie weet komt dat nog.

Expositie van 24 april tot 22 mei

Aja Waalwijk voor de Staatskrant april 2018

Zaal 100| Aja Waalwijk| Galerie 100
© All rights reserved